اصطلاحات موسیقی

اصطلاحات موسیقی

 

دانستن اصطلاحات موسیقی،کمک بسیاری در درک،تحلیل قطعات،خواندن و نوشتن پارت و نواختن آن میکند.

برای آشنایی با رایج ترین اصطلاحات موسیقی و علائم آنها،به ساده ترین بیان با ما همراه باشید…

 

 

ارزش زمانی نتها

 

ارزش زمانی نت یا دیرند نت،درواقع به میزان کشش و امتداد صدای آن،از ابتدای نواختن تا انتهای اثرگذاری صدا گفته میشود؛تفاوت در ارزش زمانی نتها و سکوتها به قطعه ی موسیقی زیبایی و حس و معنا می بخشد.

اکنون میخواهیم با ارزش زمانی و دیرند برخی نتها آشنا شویم:

 

نت گردنت گرد در موسیقی، ۱ واحد بوده،صدای آن تا ۴ ضرب پا کشیده میشود

نت سفیدارزش زمانی نت سفید در موسیقی، ۱/۲ واحد بوده، صدای آن تا ۲ ضرب پا امتداد دارد

 

نت سیاهارزش زمانی نت سیاه، ۱/۴ واحد و ۱ ضرب پا است

 

 

نت چنگارزش زمانی نت چنگ، ۱/۸ واحد و ۱/۲ ضرب پا است

 

نت دولاچنگنت دولا چنگ در موسیقی، ۱/۱۶ واحد است و ۱/۴ ضرب پا صدایش امتداد دارد

 

 

 

انواع کلید در موسیقی

 

کلید در ابتدای خطوط حامل و در سمت چپ قرار میگیرد.کلید در موسیقی درواقع نشانه ای است برای مشخص کردن زیر و بمی اصوات و جایگاه قرارگیری نتهای ما.

ریشه این واژه(Clef)،فرانسوی است.

تنوع در کلیدها به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم انواع سازها با گستره صوتی های متفاوت را،نت نویسی کنیم یا بنوازیم،همچنین تنوع در کلید در فراگیری جایگاه نتها و نتخوانی راحت تر به ما بسیار کمک می کند و از سردرگمی و پیچیدگی نوازنده حین نواختن یا هنرآموز در آموختن،جلوگیری میکند؛

پس اسامی و زیر و بمی نتهای ما روی خطوط حامل بر اساس کلید مشخص می شوند.

 

کلید در موسیقی
انواع کلید در موسیقی

 

کلیدها و کاربرد آنها در موسیقی

 

همانطور که در بالا اشاره کردیم،کلیدها زیر و بمی و جایگاه نتها را برای ما مشخص میکنند و ازین طریق،ما دیگر محدودیتی در استفاده از اصوات زیر و بم با هر فرکانسی نداشته و میتوانیم برای تمامی سازها نت نویسی را انجام دهیم.

کلید سل:

این کلید برای سازهایی چون:گیتار،ویولن،فلوت،نی،ویبرافون و زایلوفون و..،هارمونیکا،ملودیکا،هورن انگلیسی،برخی از ساکسوفون ها،کمانچه،تار و سه تار،سنتور و…

در نهایت بسته به میزان زیر بودن نتها و گستره صوتی در قطعه ی مورد نظر،از کلیدها استفاده می کنیم.

جایگاه کلید سل
کلید سل

کلید دو:

این کلید بسته به کارایی،جایگاه های متفاوتی بر خطوط حامل دارد که برخی از آنها،دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند که در عکسها با آن آشنا می شوید؛

کلید دو بین کلید سل و فا قرار دارد و با توجه به جایگاه آن،در ادامه ی مطالب،ساز هایی که در این کلید نوشته می شوند را نام میبریم..

کلید دو خط سوم: معروف به کلید آلتو که به دوی میانی یا دو وسط نیز شناخته می شود. این کلید روی خط سوم در پنج خط حامل قرار گرفته و سایر نتها نسبت به این کلید،خوانده می شوند.

سازهایی که امروزه در نت نویسی از کلید دو آلتو استفاده میکنند عبارت اند از: ویولا و ویولا داگامبا،ترمبون آلتو

 

کلید دو خط چهارم: کلید دو خط چهارم را به اسم کلید تنور می شناسند. این کلید در سازهای باسون،ویولن سل،ترومبون و کنترباس مورد استفاده است بصورتی که برای اجرای محدوده صوتی بالا در نت نویسی سازهای نام برده،از کلید تنور استفاده میشود.

کلید دو
کلید دو

 

کلید فا:

این کلید برای سازهایی چون کنترباس،ترومبون،گیتار باس،ویولن سل،یوفونیوم،توبا و… نوشته شده.

کلید فا نیز انواع مختلفی دارد که پرکاربردترین آن،کلید فای خط چهارم است.

ازکلید فای خط سوم بیشتر در گذشته استفاده میشده تا گستره صوتی میانی و بم تر را نیز پوشش دهد؛که امروزه کلید فای خط سوم منسوخ شده و از کلید فای خط چهار استفاده میشود که به آن کلید باس نیز گفته میشود.

کلید فا
کلید فا

 

کلید خنثی(کوبه ای کلید):

این کلید کاملا متفاوت از کلیدهای سل،فا، و دو می باشد و درواقع قراردادی است برای مشخص کردن ضربات سازهای کوبه ای و نه زیر و بمی نتها.

همانطور که میدانید،سازهای کوبه ای همچون دف،تنبک،درامز،کاخن،داربوکا و… سازهای ملودیکی نبوده و نت موسیقایی(دو،ر،می،فا،سل..)ندارند،درواقع ضربه زدن به بخش های مختلف ساز و تغییر در نوع ضربه و تکنیک،نواخته می شوند.

کوبه ای کلید
کلید خنثی یا کلید سازهای کوبه ای

 

نگارش و رسم انواع کلید موسیقی در گذشته:

کلید سل در گذشته
رسم کلید سل از گذشته تا کنون
رسم کلید فا از گذشته تا کنون
رسم کلید فا از گذشته تا کنون
فهرست مطالب
اطلاعات مقاله